Skip to main content
Hvad betyder sjerner på hoteller i Island?

Hotel Island & Hotelstjerner

Hvordan bestiller jeg rejsen?

Under hver enkel tur er der en knap "Bestil/forespørg" hvor man kan forespørge om et uforpligtende tilbud

Du kan også kontakte os:

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

2398 8200

Hotel Island - Overnatnigssteder, Katagori og stjerner

Hotelstjerner på vores guesthouses og hoteller i Island – 2, 3, 4 og 5 stjernet. Og hvad er forskellen egentlig?

Hotelstjerner er hvad fleste af os kender når vi rejser ude i den store verden. Selvom det virker oplagt at bruge stjerner på hoteller, så er det ikke altid lige så enkelt som man skulle tro. Man kan nemlig ikke være sikker på at alle hoteller i verden, følger de samme kriterier til hvornår hotellet har X antal stjerner. Det er nemlig sådan, at ikke alle hoteller følger den samme standard – og derfor kan der være stor forskel på fx et 3 stjernet hotel i fx Spanien og et 3 stjernet hotel i fx Island.

Der findes mange forskellige rating systemer, men det mest brugte i EU er Hotelstars Union. Dette er også det mest udbredte system hos Danske Hoteller. Hoteller som hører under Hotelstars Union har lov til at bruge hotelstjerner ud fra de kriterier, som er fastsat af Hotelstars Union. De enkelte hoteller betaler for deres evaluering og brug af stjerner. Nogen hotel i Island bruger også den Islandske stjerne- og kvalitets system VAKINN. Mange overnatningssteder prøver på lige vilkår at bedømme og tilføje et vejledende antal stjerner på hotel, fordi det er det gæsterne kender. I dag er det slet ikke alle hoteller som vil være med i kampen om stjerner.

Mange hoteller og overnatningssteder i Island har slet ikke ønsket at bruge systemet med stjerner og betale for brug af det, fordi de allerede har travlt og et fuldt booket hotel hele året rundt. Island er en meget populær destination. Uanset om der gøres brug af stjerner eller ej, er det stadig nemt at finde ud af hvordan hotellets standart er, i den digitale verden vi lever i dag. Anmeldelser om hoteller og overnatningssteder ligger på mange forskellige hjemmesider rundt omkring, og det er i mange tilfælde det, som kunderne går efter og ikke nødvendigvis antallet af stjerner.
For mange er en anmeldelse vigtigere (erfaring fra andre) en det eventuelle antal stjerner. Dette skyldes simpelthen at fleste som rejser meget, har oplevet den store forskel som der kan være på hoteller med det samme X antal stjerner. Forskellen skyldes at ikke alle hoteller, hører under samme stjernesystem.
Derudover skyldes det naturligvis også, at rejsebranchen, er i stor vækst og flere og flere ønsker at rejse. Når efterspørgslen er høj så popper der også flere forskellige slags overnatningssteder op, og derfor også nye stjerne/rating systemer. Det kan derfor være svært for kunden at finde rundt i det hele.

Travel Nord samarbejder med rigtig mange gode guesthouses og hoteller i Island

Travel Nord tilbyder kun udsøgte og gode overnatningssteder i Island og ikke kun overnatningssteder der hører under et stjerne/rating system fra udlandet. Husk Island har ikke et overflod af hoteller/guesthouses lige som mange andre lande, og Island er en meget populær rejsedestination, så hoteller og guesthouses står sjælden tomme. For at vores kunder har noget til at sammenligne med, så kategoriserer vi de hoteller/ guesthouses vi samarbejder med ud fra lignende vilkår som andre stjerne/ rating systemer bruger, da de færreste hoteller/guesthouses i Island hører under officielt hotel rating system. Overnatningsstederne er stadigvæk rigtig gode, velfungerede og er i samme standard som de hoteller der har de uddelte stjerner.
Mange hotellerne i Island er ret små, eller mangler et eller flere af kriterierne til en bestemt stjerne, men de kan stadigvæk ligge i den bestemte kategori. Dette skyldes at de har nogle af kriterier fra højere kategorier. Fx kan et hotel som mangler kaffe/te eller en hårtørrer på værelset (hvor den kan måske lånes i receptionen) kategoriseres til at være et 3 stjernet hotel, fordi det til gengæld har åben reception 24 timer i døgnet, en morgenmadsbuffet eller en bar, (kriterier fra 4-stjernet hotel). Dette hotel vil være mellemplaceret i mange officielle hotel rating systemer.

Dette kan man forvente når man overnatter på et hotel Island / et guesthouse Island

(dette er ikke bindende liste men vejledende):

1 stjerne

  • Fleste værelserne på hotellet har brusebad/badekar samt toilet

  • Værelserne har daglig rengøring

  • Fleste værelser har TV med fjernbetjening

  • Fleste værelser har bord og stol

  • Sæbe eller bodyshampoo ved håndvasken

  • Badehåndklæder

  • Offentlig tilgængelig telefon

  • Fleste hoteller/guesthouse tilbyder morgenmad

  • Flest hoteller/guesthouse tilbyder mulighed for drikkevarer

2 stjerner

  • Udover det som fremkommer i 1 stjerne

  • Fleste hoteller/guesthouses tilbyder morgenmad

  • Senge-/læselampe ved sengen

  • Internetforbinelse på værelser eller i offentlige områder

  • Betaling med kort

  • Sæbe eller shampoo ved brusebad/badekar

3 stjerner

  • Udover det som fremkommer i 1 & 2 stjerner

  • Fleste hoteller/guesthouses tilbyder morgenmadsbuffet

  • Receptionen bemandet i 14 timer, tilgængelig i 24 timer

  • Siddepladser ved receptionen samt bagageservice på forespørgsel

  • Drikkevarer tilbydes på værelset eller i offentlige områder

  • Fleste hoteller tilbyder hårtørrer

  • Fuldfigurspejl samt tilstrækkelig aflægningsplads til bagagen

  • Ekstra pude og dyne på forespørgsel

4 stjerner

  • Udover det som fremkommer i 1, 2 & 3 stjerner

  • Receptionen skal være bemandet i 16 timer samt tilgængelig i 24 timer

  • Lobby med siddepladser

  • Hotelbar

  • Morgenmadsbuffet eller tilsvarende menukort

  • Minibar eller 16 timers drikkevareservice via roomservice

  • Stol/sofa med sidebord/bakke

  • Toiletprodukter

5 stjernet

  • Udover det som fremkommer i 1, 2, 3 & 4 stjerner

  • Døgnbemandet reception samt flersproget personale

  • Parkeringsservice

  • Rummeligt receptionsområde med flere siddepladser samt servering af drikkevarer

  • Minibar samt mad og drikke via roomservice (døgnet rundt)

  • Personlige plejeprodukter

  • Internet enhed (f.eks. pc eller tablet) på værelset på forespørgsel

  • Internet enhed (f.eks. pc eller tablet) på værelset på forespørgsel

  • Værdiboks på værelset

  • Strygeservice samt skopudseservice

Hvordan bestiller jeg rejsen?

Under hver enkel tur er der en knap "Bestil/forespørg" hvor man kan forespørge om et uforpligtende tilbud

Du kan også kontakte os:

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

2398 8200

Mød os på Social media

Nyttig info

Ring til vores salgsafdeling eller send en e-mail
Rejsebureau - Rejs med Travel Nord - Bred lokalkendskab
Ofte stillede spørgsmål Travel Nord
Her finder du vores vilkår og betingelser

Du er dækket af Rejsegarantifonden når, du køber din rejse hos Travel Nord
Spændende pakkerejser til Island, Færøerne, Grønland, Skotland, Irland & Wales
Vores kunder skal rejse sikkert og glade på deres ferie
Travel Nord har konkurrencedygtige priser

Her finder du cookie- og persondatapolitik
Book et møde på vores kontor i Fredericia
Tilmeld vores gratis rejsefordrag i Fredericia
Her finder du anmeldelser fra vores kunder